Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Madagaskar
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Motorreizen in Madagaskar

Madagaskar wordt door de kleur van de aarde het rode eiland genoemd. Het ligt in de Indische oceaan en is 110 miljoen jaar geleden ontstaan toen Afrika en Azië zich van elkaar los maakten. Er leven 20 miljoen mensen op een oppervlakte van 14 x Nederland. Het heeft een geheel eigen cultuur en de bevolking heeft zowel Afrikaanse als Aziatische trekken. Je treft er soorten aan die nergens anders ter wereld voorkomen zoals baobab bomen en lemuren (halfapen).

Touratrek organiseert een verrassende motorreis over dit, voor velen, onbekende eiland. Verbaas je over de cultuur van de vriendelijke bevolking en over de fantastische motorwegen die slingeren door woestijnen, savannes, tropische rijstterrassen, regenwouden en langs witte palmstranden. 

 

Reisbeschrijving Madagaskar motorreizen

Dag 1: Vertrek Amsterdam
Waarschijnlijk zullen we via Parijs naar Madagaskar vliegen. We landen bij de hoofdstad Antananarivo, ook wel Tana genoemd. Op het vliegveld krijg je een visum in je paspoort gestempeld en kan je euro’s wisselen voor Ariary, de lokale munteenheid. Ons hotel ligt vlakbij het vliegveld.

Dag 2: Tana – Antsirabe                                180 km
Na het ontbijt bespreken we de reis en hoe we gaan rijden. Nadat we kennis hebben gemaakt met de BMW GS motoren maken we ons klaar voor vertrek.
We worstelen ons 20 km door het hectische verkeer op de rondweg van Tana. In tegenstelling tot de overige wegen op onze route is het hier echt druk. Het zal een uur duren voordat we de files van de stad achter ons gelaten hebben. Daarna wordt het verkeer snel rustiger en rijden we een glooiend landschap in. Tussen de rijstvelden ligt de was te drogen en wordt klei afgegraven waarvan ter plaatse bakstenen gebakken worden. Een beeld wat we deze reis vaak zullen tegenkomen. Je zal ook snel ontdekken waarom Madagaskar het rode eiland genoemd wordt. De bodem van het landschap bestaat uit lateriet. De oranje tot diep rode laag bedekt nagenoeg het hele eiland. Deze aarde kleuren zie je ook terug in de huizen.
Het valt op dat de bevolking Aziatische trekken heeft. De eerste bewoners van Madagaskar kwamen uit oost Azië. Zij vestigden zich 2000 jaar geleden in de hooglanden. Zij troffen daar de zelfde condities aan waaraan zij gewend waren qua klimaat en de mogelijkheden voor de aanleg van terrassen (rijst). Later zijn met name de kusten bevolkt door Afrikanen.

Dag 3: Antsirabe – Ambalavao                     310 km
We rijden verder naar het zuiden. De weg bestaat uit goed asfalt en slingert zich met veel bochten tussen de rijstterrassen de heuvels in. Het is een mooie landelijke omgeving. De markten in de dorpen trekken veel mensen uit de omgeving. Omdat slechts weinigen een auto hebben zie je veel lopende en fietsende mensen op de weg. Naast houten karren, getrokken door runderen, bestaat het verkeer voornamelijk uit overvolle en hoog met bagage opgeladen taxibusjes en pickups. Na Ambositra wordt het landschap weidser en zie je de eerste kale rotsen. We stijgen, het wordt koeler en er is minder bewoning. Nadat we door eucalyptusbossen gereden zijn dalen we af en komen we in de vlakte van Fianarantsoa aan. Na deze drukke stad wordt het landschap ruiger met kale rotsmassieven en tafelbergen. We overnachten vlakbij Ambalavao.

Dag 4: Ambalavao – Ranohira                       215 km
Na het ontbijt bezoeken we het naast het hotel gelegen park. De opbrengsten komen te goede aan de lokale rijsttelers. Het park is een tropische oase waar veel hagedissen en ringstaartlemuren leven. Maki’s of lemuren zijn halfapen die alleen in Madagaskar leven. Er zijn 60 verschillende soorten die zich onderscheiden qua grootte, uiterlijk en leefwijze. Het zijn zachtaardige wollige diertjes die voornamelijk in de bomen leven. Ze klimmen en springen van tak tot tak gebruik makend van hun grote handen, voeten en een lange staart.
Het landschap verandert voortdurend. Eerst rijden we door een soort maanlandschap met gras begroeide bergen. Het is een paradijs voor motorrijders met goed asfalt en fijne bochten. We passeren de poort naar het zuiden, een enorm groot kaal honderden meters hoog rotsmassief. We tanken in het kleurrijke Ihosy, een levendig dorpje waar de Bara stam leeft. Daarna klimmen we de hoogvlakte op en rijden over een kaarsrechte weg waar je tientallen kilometers ver kan kijken.

Dag 5: Ranohira – Saint Augustin                  235 km 
’s Morgens hebben we de mogelijkheid om het Parc National de ‘l Isalo te bezoeken. Het park bestaat uit een adembenemend landschap bestaande uit droge woestijn/savanne vlaktes doorkruist door rots massieven en riviertjes met groene oevers. Daarna brengen lange rechte wegen ons over de vlakte van Horombe naar de zuid-west kust.
Nadat we de uitgestrekte savanne overgestoken zijn brengt de frisse zeewind gewenste verkoeling en komen de eerste baobab bomen in zicht. De baobab of apenbroodboom is een boomsoort die voornamelijk op Madagaskar voorkomt. De baobab is in staat om tijdens de regenperiode water in de dikke stam op te slaan om de droge seizoenen te kunnen overleven. Door de vorm lijkt het of de boom op zijn kop staat.
Wij ontmoeten de Indische oceaan bij Tulear. Het is een warm, druk en stoffig plaatsje waar het krioelt van de bontgekleurde pousse pousse (looprickshaws). Hier houdt het asfalt op en wij volgen het pad langs de kust om bij Saint Augustin te komen.

Dag 6: blijfdag Saint Augustin
Saint Augustin is een klein vissersdorpje. Het ligt aan een riviermonding, beschermd door een koraalrif dat een paar kilometer uit de kust ligt en er is genoeg te doen. Aan de mooie stranden kan je luieren, zwemmen, snorkelen en met kleine vissersbootjes mee de zee op. Ook kan je uitstapjes maken naar het dorp of mangrove bossen bezoeken.

Dag 7: Saint Augustin - Ranohira                   235 km
Nadat wij de kust achter ons hebben gelaten rijden we de savanne in en bezoeken Ilakaka. 10 jaar geleden bestond het uit enkele huisjes maar sinds er edelstenen zijn gevonden komen er veel mensen hier hun geluk beproeven en is het dorp gegroeid. Het heeft de sfeer van een wild west dorpje. Achter de huizen zie je mijnen met enorm diepe met de hand gegraven gaten waar men op zoek is naar kostbaarheden. In dit droge en warme landschap is de rivier die ooit de edelstenen aanvoerde nu een koele oase. Een goede plek voor de gravers om na een dag in de mijnen verkoeling te zoeken.
De wegen over de savanne hebben weinig bochten en er is weinig verkeer. Daardoor kunnen we flink opschieten. Voordat we bij Ranohira aankomen passeren we nog een paar enorme rotsmassieven.

Dag 8: Ranohira – Andringitra                      225 km
Wij volgen de N7. We zullen regelmatig moeten stoppen omdat er zeboes over de weg lopen. Zeboes zijn runderen met een bult achter de nek. O.a. door de grote huidlap onder de keel hebben ze extra zweet oppervlak en zijn ze goed bestand tegen het tropische klimaat. Net zoals de lemuren is de zeboe een symbool voor Madagaskar. Op het platteland word je rijkdom niet afgemeten aan het geld wat je hebt maar aan het aantal zeboes dat je bezit. Zeboes worden gebruikt om zware karren te trekken, om voor de ploeg te spannen in de rijstvelden en om op te eten. In het begin van de middag komen we aan bij het National Parc Andringitra. We rijden 20 km over een piste door het park. Het is een hard lateriet pad met een paar smalle bruggetjes en een paar steile stukken. Waar er groeven in het pad liggen kan het lastig zijn. Maar we hebben geen haast en zo krijg je wel het gevoel in Afrika te zijn. Als beloning krijg je een schitterend savanne landschap te zien omringd door hoge rotsen. We overnachten aan de voet van Mount Bobby, met 2660 meter de hoogste berg van het land.

Dag 9: Andringitra – Ranomafana               155 km
We rijden het park uit en het is verrassend hoeveel mensen en zeboe karren er langs het pad lopen. Zij leven verderop in het park en zijn op weg naar de markt in het dorp bij de ingang van het park. Wij stoppen daar ook om het dorp te bekijken. Je zal zien dat je snel contact met de nieuwsgierige en hartelijke bevolking krijgt, zeker als je Frans spreekt. Met name de kinderen zijn erg enthousiast.
We rijden naar de koelere hooglanden in het noorden. Wij passeren een aantal stadjes waar honderden antieke Franse autootjes zoals de Citroen 2 CV en Renaultjes 4 als taxi fungeren. Na Fianarantsoa slaan we af naar het oosten. Wederom verandert het landschap. Het regent aan de oostkust meer dan in de rest van het land wat zichtbaar is want het is veel groener hier. Met veel bochten slingeren we de heuvels in die bedekt zijn met rijstterrassen en bananenplantages totdat we het tropisch regenwoud in rijden. In deze groene oase ligt het Parc National de Ranomafana.

Dag 10: Ranomafana – Ivato/Antoetra      140 km
Na een bezoek aan het park rijden we door dichtbeboste groene tunnels van bomen en planten terug naar de N7.
Tropisch bossen en rijstvalleien wisselen elkaar af. Onderweg zien we weer de houten transportkarren en soms overvolle taxibusjes met 3 x zoveel passagiers als zitplaatsen en een paar kubieke meter bagage op het dak. Het is een echte stuurweg met veel bochten. We steken riviertjes over met spelende kinderen en wassende vrouwen.
Voor Ivato slaan we af en rijden 15 km over een makkelijke piste door rijstvelden en bossen. We overnachten in houten huisjes bij een houtsnijders dorpje met uitzicht over een vallei met rijsterassen.

Dag 11: Ivato - Miandrivazo                           340 km
We rijden een hoogvlakte op en het landschap opent zich. De uitzichten worden weidser en de droge lage begroeiing neemt prachtige pasteltinten aan. Door de vele bochten en grote hoogteverschillen is het leuk rijden. In dit gebied komt weinig bebouwing voor en de huizen zijn hier niet van steen maar van leem. We komen steeds hoger en uiteindelijk rijden we over kale bergen van rode en gele aarde die doorsneden worden door diepe erosie scheuren en door groen omzoomde riviertjes. Langs de riviertjes zijn goudzoekers aan het werk. Dan dalen we een paar honderd meter. Het wordt direct 10 graden warmer en we zien in de verte de brede rivierbedding en de laagvlakte bij Miandrivazo.
Tegen zonsondergang is het bij de rivier een drukte van belang is met badende en wassende mensen en spelende kinderen. Piroques (kano’s gemaakt van uitgeholde boomstam) zetten passagiers over de rivier.

Dag 12: Miandrivazo – Morondava                265 km
We volgen de oase van de rivierbedding. Er zijn minder bochten dan voorheen zodat we goed kunnen opschieten. 50 km voor de kust beginnen we te dalen en rijden een tropische oase in. Veel dorpjes zijn omringd door bananenplanten, kokospalmen en knalgroene rijstvelden met witte ibissen. De vrouwen dragen hier de kleurrijke doeken die je ook elders in centraal Afrika ziet. Wij rijden over de Baobab Alley, dit oranje, rode pad met aan weerszijde deze bijzondere bomen is de meest gefotografeerde plek van Madagaskar. Het is een cliché maar het blijft een mooi plaatje, deze rare bomen met op de voorgrond een zeboekar of een BMW motorfiets. Tenslotte rijden we het levendige Morondava in waar de weg bij de zee eindigt.

Dag 13: verblijf - Morondava
Vandaag een rustdag in dit tropische paradijs. Wij verblijven in een resort wat zich uitstekend leent om te relaxen. De ruime houten chalets staan onder de kokospalmen aan een breed wit zandstrand. Je kan Morondava bezoeken, kaarten schrijven, zwemmen of een cocktailtje nemen aan het strand waar vissers in smalle bootjes hun vangst (barracuda’s) binnenbrengen.

Dag 14: Morondava – Antsirabe                    495 km
Nadat we de vruchtbare kuststrook achter ons hebben gelaten rijden we over een gortdroge eindeloze savanne. Je kan kilometers ver kijken over het glooiende landschap dat bedekt is met gras en zo hier een daar een paar boompjes. De hutten van de weinige dorpjes die we tegen komen zijn gemaakt van leem en riet en het kan hier verzengend heet zijn. Gelukkig zijn er amper tegenliggers en is de weg recht zodat we lekker vaart kunnen maken en we voldoende rijwind hebben om af te koelen. Dan klimmen we de hoogvlakte op en wordt het koeler. We slingeren door de kleurrijke heuvels en komen langzaam weer in de “bewoonde wereld”. We zien taxibusjes met vlaggetjes op de daken. Dit is een signaal dat er op het dak een lijkkist wordt vervoerd. De doden worden mee genomen om ergens anders begraven te worden. In Madagaskar heeft men ook een ritueel waarbij overledenen opgegraven worden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer een nabestaande droomt dat de overledene het koud heeft. De dode wordt dan opgegraven en in een extra doek weer herbegraven. Vaak na een feestelijk tochtje rond het dorp. We overnachten in Antsirabe waar ’s avonds een keuze uit restaurants is waar vaak zeboesteak op de kaart staat.

Dag 15: Antsirabe – Tana                               180 km
In de ochtend heb je de tijd om Antsirabe te bekijken. Het is de tweede stad van het land en de pousse-pousse is bij uitstek geschikt om de stad te verkennen. Ga bijvoorbeeld naar het koloniale station en het Grand Hotel. Of bezoek een van de drukke bazaars en confiseur Marcel die in zijn atelier snoepjes voor je op maat maakt.
’s Middags rijden we terug naar Tana. Langs de weg staan stalletjes met aardbeien, wortels en handgemaakte speelgoed vrachtwagens. We zien mensen met zelfgemaakte houten karren waarop allerlei soorten lading vervoerd wordt. Al zwetend duwen ze de zwaar beladen karren de heuvels op. Heuvel af gaat makkelijker. Zij springen dan zelf op de kar en suizen, als een zeepkistenrace, met een bloedgang naar beneden. Dat is ook zweten, want de karren hebben geen rem.

Dag 16: dagtocht Tana
Vandaag staat er een dagtocht rond Tana op het programma. Door de rijstvelden rijden wij o.a. naar Ambohimanga. De precieze route van deze dag zullen we samen bepalen.
Deze dag dient tevens als “inhaaldag”voor het geval wij, om welke reden dan ook, een dag vertraging hebben opgelopen in het reisschema of als door schemawijzigingen van de luchtvaartmaatschappij de reis een dag korter wordt.

Dag 17: verblijf Tana
De laatste dag in Madagaskar en tijd om de hoofdstad te bekijken voordat we ’s avonds op het vliegveld inchecken. Omdat de wegen in en rond Tana erg druk zijn laten we de motoren staan en kan je het best met een oude Franse taxi naar het centrum gaan. Er is genoeg te zien. Zoals het Palais de la Reine (voormalig koninklijk paleis met fantastisch uitzicht over de stad), verschillende musea (Musée Andafivaratra en Musée de l’Art et de l’Archéologie) en diverse mooie karakteristieke wijkjes waar je doorheen kan slenteren. Goed lunchen kan je bij Café de la Gare aan de Avenue de L’ independance. Als je de kunst van het afdingen verstaat kan je bij de Marché Artisanale voordelig handgemaakte souvenirs kopen.

Dag 18: aankomst Amsterdam

Bovenstaand reisschema is afhankelijk van de beschikbare vluchten.

 

Bijzonderheden Madagaskar motorreizen

Motoren
Voor deze reis maken wij maken gebruik van BMW 100 GS motoren. Deze 2 cilinder boxermotoren zijn perfect onderhouden en verkeren in goede staat. Het voordeel van dit oudere model is dat alle onderdelen nog te koop zijn en dat er minder elektronica in zit dan in een moderne motor zodat ze “nog met een schroevendraaier te repareren zijn”. Wel zo prettig in een land waar amper motordealers en onderdelen te vinden zijn. De motoren zijn voorzien van off road banden.
Ondanks een eigen gewicht van rond de 240 kg laten deze motoren zich makkelijk rijden. Het zijn all road motoren waarop je comfortabel over asfalt kan rijden (95% van de reis) maar die ook geschikt zijn voor niet te zware ongeasfalteerde wegen en paden (5% van de reis).
Hoewel getrainde coureurs met soortgelijke motoren de Parijs Dakar rally kunnen uitrijden zijn deze motoren voor de gemiddelde motorrijder niet geschikt voor heftig off road.
De motoren zijn voorzien van tanktassen en/of koffersets. De bagage wordt in de volgauto vervoerd. 

Wegennet en route
Het wegennet van Madagaskar bestaat uit slechts enkele asfaltwegen. De N7 verbindt de hoofdstad met het noorden en het zuiden. Verder zijn er een paar asfaltwegen die de N7 met de grotere (haven)steden aan de oost- en westkust verbinden. Op sommige trajecten tref je gaten aan in het wegdek maar er wordt onderhoud gepleegd en deze wegen zijn tijdens alle seizoenen over het algemeen goed berijdbaar. Het aantal asfaltkilometers wordt langzaam uitgebreid.
Het overgrote deel van de wegen is niet geasfalteerd en bestaat uit lateriet en/of zandpistes die alleen per 4x4 auto, enduro motor, ossenkar of lopend te doen zijn. Doordat deze wegen moeilijk begaanbaar zijn kost het reizen veel tijd en vraagt het veel van mens en machine. Tijdens en na heftige regens zijn deze wegen onbegaanbaar en sommige wegen worden dan zelfs als rijstveld gebruikt. Veel plaatsen (met name aan de kust) zijn alleen per boot bereikbaar en in de regentijd zijn grote delen van het land totaal afgesloten.
Omdat wij geen heftige enduro reis willen organiseren maken wij voornamelijk gebruik van de asfaltwegen. Door deze keuze moeten wij de zelfde heen als terug weg nemen. Op zich geen straf want de wegen op onze route zijn door de vele fijne bochten en hoogteverschillen bij uitstek geschikt voor motorrijders en er valt genoeg te zien. Omdat het eiland te groot is om in een aantal weken geheel te bereizen concentreren wij ons op de zuidelijke helft. 

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Bij ongevallen zal deze de je medische kosten dekken en de eventuele repatriëring verzorgen.
Jij bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de schades aan de motor(en) die je tijdens de reis gebruikt.
Dus bij ongevallen is de schade aan de motor voor rekening van de berijder, tenzij een derde deze schade veroorzaakt heeft en betaald (of de verzekering van de derde).
De motoren zijn verzekerd tegen de kosten van schade die je aan derden toebrengt. Een soort WA verzekering dus.

MAAR ….
Verzekeren is een relatief begrip in Afrika en Azië. Het is in deze landen niet vanzelfsprekend dat een verzekering de schade die men aan een derde toebrengt ook vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren (met of zonder procederen) overheen en bestaat de kans dat men slechts een deel van de werkelijk geleden schade uitkeert.

Dit betekent in de praktijk dat bij ongevallen de betrokken partijen zelf vaak ter plaatste een oplossing moeten zoeken wat betreft de vraag: wie wat betaald. In principe is de regel in het land dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor schade aan beide partijen. Klinkt aardig, maar het komt in deze landen regelmatig voor dat men geen verzekering en/of geld heeft om de schade te vergoeden. In geval de betrokken partijen er niet uitkomen gaat men naar de politie die dan bepaald wie de schuldige is en wie er moet betalen. Overigens zal de politie, wetende dat de lokale bevolking geen/weinig geld bezit, de buitenlander eerder als schuldige aanwijzen dan wanneer het een lokaal iemand betreft.

DUS….
Het mag raar klinken voor mensen uit westerse landen maar het kan dus gebeuren dat als je bij een ongeval betrokken bent je voor een deel van de schade moet opdraaien ondanks dat je niet de veroorzaker bent. Wellicht onrechtvaardig maar dit is de realiteit in grote delen van de wereld waar men geen verzorgingsmaatschappij kent en risico’s bij het leven horen. Bedenk voor inschrijving van de reis of je dit risico wil accepteren. Zo niet, boek deze reis dan niet.
Wij hebben onze uiterste best gedaan om een betere verzekering te krijgen maar hebben deze niet kunnen vinden. Te meer een reden om voorzichtig en defensief te rijden.

Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van Touratrek.

Accommodatie
In de regel boekt Touratrek de hotels zoveel mogelijk van te voren via onze lokale agent. We overnachten in hotels, hutjes of chalets op basis van twin kamers (met 2 aparte bedden) met eigen douche en toilet. Toch kan het voorkomen dat wij van te voren geen kamers hebben kunnen reserveren of dat het aantal twin kamers beperkt is. In dat geval bestaat de kans dat je met meer dan twee personen een kamer of toilet/douche moet delen of dat je met z’n tweeën een groot double bed deelt. 

Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden na het verlaten van Madagaskar geldig is en een Madagaskar visum. Dit visum wordt verstrekt bij aankomst op de luchthaven in Tana. De kosten bedragen € 25 voor het visum en je moet ook € 10 toeristen belasting betalen. 

(Duo)passagier
Op deze reis kunnen reizigers zich als duopassagier inschrijven. Een duopassagier boekt een reis samen met een andere motorrijdende deelnemer en zit in principe de hele reis bij deze deelnemer achterop. De BMW’s zijn geschikt voor twee personen. Afhankelijk van hoe lastig de chauffeur bepaalde stukken van de pistes vindt kan het voorkomen dat de duopassagier een paar meter moet lopen.
Je kan deze reis ook boeken als passagier van de volgauto. 

Zwaarte en rijvaardigheid
De wegen zijn over het algemeen goed en behalve in de paar steden waar we doorheen rijden is er weinig verkeer op de weg.
De motoren zijn weliswaar niet licht van gewicht maar laten zich makkelijk rijden. De ene dag maken we meer kilometers dan de andere. Daarbij hebben we rekening gehouden met de wegen. Op lange rechte wegen over de savanne kan je makkelijk meer kilometers rijden dan op een bochtige bergweg.
De enkele pistes waarover we deze reis rijden zijn op enkele passages na makkelijk te berijden. Tijdens de wat lastiger stukken kan het even zweten zijn. Maar we houden geen wedstrijd en we kunnen elkaar helpen.
Deelnemers die geen ervaring in de bergen hebben kunnen door de vele bochten op onze route de eerste dagen vermoeiend vinden.
Onder normale omstandigheden (wat betreft het weer en conditie van de wegen) is dit voor de gemiddelde motorrijder wellicht soms een pittige, maar geen zware reis.

 

Klik hier voor andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven