Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Thailand
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Motorreizen in Thailand

Het tropische berglandschap van Noord Thailand bestaat uit ondoordringbare jungle afgewisseld met vruchtbare akkers en rijstterrassen. Er wonen vele bergvolkeren die ieder hun eigen cultuur hebben waaronder de Karen Langnek stammen.
Ook voor motorrijders is dit gebied de 'gouden driehoek'.
Het is puur genieten van de goede asfalt wegen met zalige bochten die zich door de bergen slingeren en van spannende off road paden langs immense grotten, watervallen, rijstterrassen en kleine dorpjes. Verder maken het fijne klimaat, de mogelijkheid om een olifantentrek of een wildwaterraft te maken en de heerlijke Thaise keuken deze reis onvergetelijk.

 

Reisbeschrijving Thailand motorreizen

Dag 1: Vertrek Schiphol
Vlucht naar Chiang Mai met een overstap in Bangkok.

Dag 2: Aankomst Chiang Mai
We vliegen naar Chiang Mai, het begin- en eindpunt van onze motorrondreis. De rest van de dag heb je tijd om de stad te verkennen. Chiang Mai, de grootste plaats in het noorden, heeft een vierkante stadsmuur met daar omheen de stadsgracht. De stad telt meer dan driehonderd tempels die versierd zijn met draken en die onderdak bieden aan ontelbare met bladgoud bedekte boeddhabeelden.De meeste tempels zijn omringd door witte muren, daar binnen vormen de palmbomen en monniken gekleed in fel oranje gewaden een oase van rust.
De restaurants, terrasjes en geurige eetstalletjes op straat bieden volop mogelijkheid kennis te maken met de gevarieerde Thaise keuken. In een paar seconden maakt een kok in zijn wok een verse maaltijd voor je klaar of stelt een tropische vruchtenhap voor je samen. Een lust voor het oog en voor je smaakpapillen. Als afsluiting van de dag kun je met een tuktuk, een driewielige taxibrommer,naar de bekende nachtmarkt waar van alles te koop is.
Touratrek heeft, vanwege het weer, bewust gekozen voor een reis in de winter. In die periode is het nagenoeg droog. Overdag is het zonnig met temperaturen rond 28 graden Celsius en ’s nachts koelt het af tot net onder de twintig graden Celsius. Uitstekende condities om motor te rijden.

Dag 3: Chiang Mai – Mae Chaem   120km
Na een uitleg over de motoren maken we een eerste rit om aan onze motoren en het links rijdende verkeer te wennen. De hoofdwegen in Noord -Thailand verkeren in zeer goede staat. Er is weinig verkeer en omdat nagenoeg iedereen zich aan de regels houdt, ontstaan er zelden gevaarlijke situaties. De bochten en de afdalingen zijn echter scherper en steiler dan je soms verwacht. Zelfbeheersing is dus geboden.
De meeste plaatsen die we bezoeken zijn te bereiken via hoofdwegen. We kiezen er echter voor om, wanneer de tijd dat toelaat, ongeplaveide wegen en paden te nemen. Hierdoor kunnen we ook minder toegankelijke gebieden bezoeken.
We verlaten Chiang Mai over de snelweg naar het zuiden. Na een uur slaan we af en rijden door het nationale park Doi Ithanon. De weg door het park is rustig, zeer bochtig en goed. In dit park ligt de hoogste berg van Thailand, de Doi Ithanon van 2565 meter. Tijdens de klim maken de vlaktes plaats voor dichtbeboste berghellingen. Na een steile afdaling komen we via een zeer bochtige smalle weg in het dorp Mae Chaem.

Dag 4: Mae Chaem – Mae Ruam   100 km
We vervolgen de bochtige weg met fraaie uitzichten richting Khun Yuam en slaan een zijweg in. Nu zul je merken waarom we op off road motoren rijden. Dwars door de heuvels kronkelen smalle wegen en paden naar afgelegen dorpen. De paden zijn goed berijdbaar als het niet net geregend heeft. Toch moet je geconcentreerd blijven rijden omdat het water gedurende de regenperiode diepe gleuven uit de steile stukken van de weg heeft gesleten. We doorkruisen dorpen waar bergvolkeren als de Karen en Hmong wonen. De meeste volkeren zijn in de loop der tijd verdreven uit China, Tibet, Myanmar (Birma) en Laos. Zij hebben ieder hun eigen cultuur, taal en tradities en onderscheiden zich in de verschillende felgekleurde met borduurwerk versierde kleren en zilveren sieraden die ze dragen.
Wij overnachten in een afgelegen bergdorpje. Er zijn hier geen hotels of guesthouses. Daarom zijn we te gast bij de lokale kruidenier. We slapen in zijn winkel en douchen onder de waterslang tussen de kippen. Zo krijg je een indruk van het landelijke leven in Thailand.

Dag 5: Mae Ruam - Mae Hong Song   170km
Over off road paden doorkruisen we de heuvels. Het laatste deel van de route loopt over de hoofdweg, door bossen en rijstvelden, naar ons hotel in Mae Hong Song. Het is een gezellige plaats aan de voet van een heuvel waarop de Phra That tempel staat. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de stad.
In de omgeving liggen drie dorpen waar de ‘langnek’ Karen wonen. De vrouwen van deze stam dragen van kinds af aan koperen of bronzen ringen om hun nek en benen. Elk jaar wordt een nieuwe ring toegevoegd. Als de vrouw de huwbare leeftijd bereikt, is de nek ongeveer 25 centimeter lang. De ringen wegen dan negen tot tien kilo.

Dag 6: Mae Hong Song – Pai   140km
We rijden door een vallei met rijstterrassen en komen uit bij de watervallen van Pha Sua. Na een duik in het heldere water rijden we terug naar de hoofdweg. We bezoeken de heilige visgrot en vervolgen onze weg naar het noorden. Via een steil en smal bergpad komen we uit bij het grottencomplex van Tham Lot. Met een gids en lantaarns lopen we door de verschillende kamers met imposante rotsformaties. Echte liefhebbers kunnen door het water naar de derde kamer waden waar zwaluwen en vleermuizen huizen. Bij de plaats Soppong rijden we de hoofdweg weer op richting Pai.

Dag 7: Verblijf Pai
We blijven een dag in Pai, een dorp aan de rivier Nam Pai waar genoeg te beleven valt.
Met een bamboevlot de rivier af drijven of op een rubbervlot een wilder gedeelte van de rivier afzakken met spectaculaire stroomversnellingen. Op de rug van een olifant door de jungle of een kookcursus van een paar uur volgen waarbij je de geheimen van de verrukkelijke Thaise keuken leert kennen. Ontspannen en met een cocktail aan de rivier een boek lezen of kaarten schrijven, behoort ook tot de opties.

Dag 8: Pai – Chiang Dao   130km
Over slingerende bergwegen rijden we richting Mat Taeng. Na zeventig kilometer verlaten we de geplaveide wegen en gaan via off road paden naar het noorden.
Steile en bochtige paden voeren langs olifantenkampen, rijstterrassen, bruisende rivieren en magnifieke uitzichten over vruchtbare valleien. Op sommige trajecten kan de volgauto ons niet altijd volgen omdat de paden te steil of te smal zijn. Na het nodige zweten en stof happen maar vooral ook het genieten van het off the road rijden, bereiken we Chiang Dao.
We overnachten in traditioneel gebouwde teakhouten villa’s tussen groene tuinen met vijvers en tropische bloemen.

Dag 9: Chiang Dao – Tha Ton   150km
We vervolgen onze route naar het noorden. Dichtbij de grens met Myanmar rijden we over rustige wegen langs Doi Ang Khang, een berg omringd door akkers met groente, fruit en bloemen. Via Fang komen we uit Tha Ton. Vanaf ons hotel, een complex met kleine bungalows dat aan de rivier ligt, zie je de grens met Myanmar. Als je zin hebt, kun je nog een rit langs de rivier maken en de zeven boeddhabeelden bekijken. Ook Tha Ton heeft een tempel die op een heuvel ligt met uitzicht over het stadje. Elke dag wordt hier in alle vroegte een grote bel geluid die over de gehele vallei te horen is. Teken voor de monniken om op te staan.

Dag 10: Tha Ton – Chiang Rai   80km
Wij zetten de motoren in longtails, kano’s met een motor waarvan de schroef aan een lange pijp is gemonteerd, en varen de rivier Nam Mae Kok af. Dat kan alleen wanneer er genoeg water in de rivier is. Bij ondiepe gedeeltes zullen we de boot uit moeten om hem naar dieper water te trekken. Onderweg stoppen we bij warmwaterbronnen, een bergdorp en een centrum waar olifanten worden getraind voor bosarbeid. We leggen aan in Chiang Rai en rijden naar ons hotel.

Dag 11-12: dagtochten vanuit Chiang Rai   180km en 150km
Vanuit Chiang Ria maken we twee dagtochten door de Gouden driehoek, het grensgebied van Myanmar, Thailand en Laos dat berucht is vanwege zijn opiumhandel. De tochten gaan over kleine binnendoor wegen en off road paden door een prachtige omgeving vol eindeloze jungles en langs de Mekong. We rijden door de theeplantages van Mae Salong, een plaats met duidelijk Chinese invloeden. Mae Salong is gesticht door een regiment van de Kuonmintang Chinese Nationalist Army, het KMT. Dit leger vluchtte in 1949 voor de communisten uit het Chinese Yunnan. We kronkelen de berg Doi Tung omhoog en komen door de dorpen van Lisu, Shan, Lahu, Karen en Akha. De meeste bergstammen verdienen, net als het KMT, hun levensonderhoud met opiumteelt. Het is dan ook niet verstandig hier alleen na zonsondergang rond te rijden. Je kunt als drugsdealer of drugsagent aangezien worden en dan wordt er op je geschoten.We passeren Sop Ruak , het drielandenpunt, waar een klein museum over de geschiedenis van de opiumteelt is en Mae Sai, het noordelijkste punt van Thailand, tevens grenspost.

Dag 13: Chiang Rai – Chiang Mai   230km
Een laatste keer starten we onze motoren en rijden langs een heuvelrug richting zuiden. We picknicken aan de voet van een grote waterval en genieten nog een keer van het tropisch landschap. De drukte neemt toe naar mate we de vallei van Chiang Mai naderen. We laten de spullen achter in ons hotel en brengen de motoren naar het verhuurbedrijf.
's Avonds hebben we tijd genoeg om de honderden sfeervol verlichte kraampjes van de nachtbazaar te bezoeken. Voor weinig geld kun je hier, na de nodige onderhandelingen, eigenaar worden van nep merkkleding, cd’s, sieraden, met de hand gemaakte souvenirs en Rolexhorloges. Een feest voor het oog zijn de ernaast gelegen kleurige groenten- en fruitstallen en de talrijke eetstalletjes waar je een verse portie Pad Thai of andere lekkernij kunt laten klaarmaken.

Dag 14: Verblijf Chiang Mai en vertrek
s’Avonds vliegen we via Bangkok naar Nederland. Overdag heb je tijd om een echte Thaise massage te proberen, de laatste inkopen te doen, een museum te bezoeken bijvoorbeeld het nationale museum en het bergvolkeren museum, een duik te nemen in een zwembad, of gewoon door de stad slenteren en een terrasje pikken.

Dag 15 Aankomst Amsterdam
‘s Ochtends landen we op Schiphol.

 

Tip! Verleng je reis met een verblijf in Thailand.
De meeste vliegverbindingen met Chiang Mai maken een tussenstop in Bangkok. Een mooie kans om deze bruisende stad te verkennen.
Een greep uit de vele mogelijkheden:
- De bekendste attracties van Bangkok zijn het schitterende Royal Palace met zijn gouden pagodes en Wat Po, een tempel met de grootste liggende Boeddha ter wereld met een lengte van 46 meter.
- Er zijn georganiseerde fietstochten waarbij je door de smalle steegjes en bazaars van China Town fietst en per longtail boot naar de landelijke buitenwijken vaart waar je tussen de rijstvelden en kokosplantages fietst. Een aanrader.
- Naast vele lokale marktjes kan je ook gaan shoppen in Siam, het hart van de stad met grote hyper moderne shoppingmalls.
- De Thaise keuken is beroemd om het enorme aantal verschillende smakelijke gerechten wat nagenoeg altijd vers bereid is. En in Bangkok met duizenden straatstalletjes en restaurants hoef je ook nooit lang te zoeken om heerlijk te kunnen eten.
- Er zijn veel relaxte tropische strandjes en eilanden in Thailand waarvan er veel makkelijk per bus of (goedkope) binnenlandse vluchten te bereiken zijn.

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

Bijzonderheden Thailand motorreizen

Motoren
Voor deze reis gebruiken we Honda of Kawasaki 250cc off road motoren. Het zijn één-cilinder viertaktmotoren met een elektrische starter. Wanneer een deelnemer niet goed met de voeten bij de grond komt, huren we Honda Degree 250 cc motoren. Deze motoren zijn lager en toch geschikt voor off road gebruik.

Off road
In Noord Thailand zijn alle plaatsen te bereiken over prima asfalt wegen. De inwoners van kleine dorpjes die meer afgelegen liggen zijn aangewezen over ongeplaveide weggetjes en paden. Omdat wij ook de meer ontoegankelijke gebieden willen bezoeken maken wij voor een deel van onze route ook gebruik van deze paden. De paden zijn over het algemeen met onze off road motoren goed begaanbaar en bestaan uit harde klei. Na een regenbui wordt het toplaagje spiegelglad en met name de steile gedeeltes worden dan gevaarlijk. Daarom zullen we in geval het net geregend heeft niet over steile paden gaan rijden.
Wij eisen dat deelnemers aan deze reis off road ervaring hebben of voor vertrek een off road cursus gevolgd hebben. Dat is niet omdat onze route qua off road super moeilijk is maar off road rijden is toch iets anders dan over geplaveide wegen rijden en met een basis cursus is het veiliger en zal je meer plezier hebben.

Volgauto en bagage
Achter de groep rijdt een volgauto met reserve onderdelen en gereedschap. Ook de bagage wordt vervoerd door de volgauto. Overdag neem je alleen een kleine rugzak mee voor de spullen dieje tijdens de rit nodig hebt (bijvoorbeeld camera en flesje water).

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Bij ongevallen zal deze de je medische kosten dekken en de eventuele repatriëring verzorgen.
Jij bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de schades aan de motor(en) die je tijdens de reis gebruikt.
Dus bij ongevallen is de schade aan de motor voor rekening van de berijder, tenzij een derde deze schade veroorzaakt heeft en betaald (of de verzekering van de derde).
De motoren zijn verzekerd tegen de kosten van schade die je aan derden toebrengt. Een soort WA verzekering dus.

MAAR ….
Verzekeren is een relatief begrip in Afrika en Azië. Het is in deze landen niet vanzelfsprekend dat een verzekering de schade die men aan een derde toebrengt ook vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren (met of zonder procederen) overheen en bestaat de kans dat men slechts een deel van de werkelijk geleden schade uitkeert.

Dit betekent in de praktijk dat bij ongevallen de betrokken partijen zelf vaak ter plaatste een oplossing moeten zoeken wat betreft de vraag: wie wat betaald. In principe is de regel in het land dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor schade aan beide partijen. Klinkt aardig, maar het komt in deze landen regelmatig voor dat men geen verzekering en/of geld heeft om de schade te vergoeden. In geval de betrokken partijen er niet uitkomen gaat men naar de politie die dan bepaald wie de schuldige is en wie er moet betalen. Overigens zal de politie, wetende dat de lokale bevolking geen/weinig geld bezit, de buitenlander eerder als schuldige aanwijzen dan wanneer het een lokaal iemand betreft.

DUS….
Het mag raar klinken voor mensen uit westerse landen maar het kan dus gebeuren dat als je bij een ongeval betrokken bent je voor een deel van de schade moet opdraaien ondanks dat je niet de veroorzaker bent. Wellicht onrechtvaardig maar dit is de realiteit in grote delen van de wereld waar men geen verzorgingsmaatschappij kent en risico’s bij het leven horen. Bedenk voor inschrijving van de reis of je dit risico wil accepteren. Zo niet, boek deze reis dan niet.

Wij hebben onze uiterste best gedaan om een betere verzekering te krijgen maar hebben deze niet kunnen vinden. Te meer een reden om voorzichtig en defensief te rijden.
Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van Touratrek.

Accommodatie
In de regel boekt Touratrek de hotels zoveel mogelijk van te voren via de lokale agent. We overnachten in middenklasse hotels op basis van twee persoonskamers, met eigen douche en toilet. Sommige hotels zijn riant gelegen met fraaie uitzichten over het tropische landschap. Soms zijn de kamers ondergebracht in teakhouten villa’s of in tweepersoons huisjes met veranda’s aan de rivier.

Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden na het verlaten van Thailand geldig is. Verder dien je een Thais visum te hebben. Dit visum wordt verstrekt bij aankomst op de luchthaven in Bangkok. De kosten bedragen ongeveer € 10,00.

(Duo)passagier
Het is niet mogelijk je op deze reis als duopassagier in te schrijven. In de volgauto is een plaats beschikbaar voor een meerijdende passagier.

Zwaarte
De wegen op onze route verkeren in goede staat en er is weinig verkeer. Het off road rijden is vermoeiend maar zeker niet moeilijk, als het droog is. De accommodaties zijn riant, het klimaat aangenaam en de dagafstanden niet groot waardoor je voldoende tot rust kunt komen. Dit alles zorgt ervoor dat deze reis enerverend en zeker niet echt zwaar is.

 

Klik hier voor de andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven