Dutch English French German Italian Spanish
Home Reizen Vietnam
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2014 JoomlaWorks Ltd.
Motorreizen in Vietnam

Op Japanse motoren rijden wij door de bergen van Noord Vietnam. Een fascinerend landschap van steile karstbergen, in nevels gehulde glooiende heuvels bedekt met ondoordringbare jungle en mozaïeken gevormd door duizenden rijstterrassen. 
Over kronkelige smalle wegen rijden wij tot aan de Chinese grens en komen door dorpjes waar verschillende kleurrijke bergvolkeren leven, ieder met hun eigen cultuur.
Een reis met veel afwisseling door een indrukwekkend tropische omgeving waarbij je kennis maakt met de hartelijke bevolking van Noord Vietnam.

 

Reisbeschrijving Vietnam motorreizen

Dag 1 : vertrek Amsterdam

Dag 2: aankomst Hanoi
Nadat er een visum in je paspoort is gestempeld kun je geld gaan wisselen op de airport. Je bent dan direct miljonair want 1 euro is ongeveer 25.000 Vietnamese Dong. Het eerste wat opvalt wanneer je Hanoi binnenkomt is het drukke verkeer en het constante getoeter. Hanoi heeft 6 miljoen inwoners en er rijden 4 miljoen brommers en scooters rond. Een helm is verplicht en meisjes met lang haar dragen een helm met een gat in de achterkant zodat de staart in model blijft.
Wij verblijven in de gezellige oude wijk met prachtige koloniale gebouwen en volop bedrijvigheid. De sfeer doet een beetje aan het oude Parijs denken. Brede boulevards met chique winkels en restaurants. Daartussen smalle straatjes met een aaneenschakeling van kleurrijke winkeltjes, cafés en eethuisjes. Je kan nauwelijks op de stoepen lopen want die worden gebruikt als werkruimte, uitstalplek, terrasjes waar je noedels kunt eten of als brommerparkeerplaats. In het hart van de oude stad ligt het Hoan Kiem Lake wat voor de Vietnamezen een favoriete plek is om te flaneren, een terrasje te pikken, te joggen of Tai Chi te beoefenen. Ondanks alle drukte heerst er een zeer relaxte sfeer in de stad. Dat komt doordat de bevolking uitermate vriendelijk en zachtaardig is.

Dag 3: Hanoi – Mai Chau            170 km
Om niet direct door het chaotische verkeer te hoeven laveren vertrekken we net iets buiten het centrum en rijden we via een rustige omweg de stad uit. Over de dijk volgen we de Red River waar veel kleine bedrijfjes gevestigd zijn. Buiten de stad is het landschap vlak met akkers en zo nu en dan een dorpje. Als we aan de motoren gewend zijn volgen we na de lunch bij Hoa Binh de hoofdweg naar het westen. Al snel komen de eerste heuvels in zicht en wordt de omgeving groener met rijstterrassen, thee- en bananenplantages.  Hier is het koeler dan in de stad en de temperatuur daalt verder tijdens een lange klim over een hoge bergpas met diepe dalen. Na een korte daling komen we aan in Mai Chau. Dit is het gebied van de Dzao (bergvolk). De traditionele huizen zijn gebouwd op palen waartussen werktuigen en waterbuffels staan. Ze zijn van hout en bamboe gemaakt en een dak van kokosbladeren. 

Dag 4: Mai Chau – Nghia Lo       230 km
Nadat we gewekt zijn door het gekwaak van de eenden en het ontbijt achter de keizen hebben rijden we naar het noord-westen. Het begin is over smalle en kronkelige weggetjes. We steken meerdere bergen over en op de toppen heb je prachtige vergezichten over de dalen of, als deze door nevels bedekt zijn, over het wolkendek. Het gebeurt geregeld deze reis dat er nevels of wolken tussen de bergen hangen, zeker vroeg in de ochtend.
In de kleine dorpjes liggen platen fineerhout en maïs te drogen en worden we enthousiast toegezwaaid door fietsende kinderen in schooluniformen.
Met een pondje steken wij het Da meer over. In het water liggen bamboeconstructies waarin vissen worden gekweekt. Het is een van de vele stuwmeren in Vietnam waar witte stroom wordt opgewekt.  Vervolgens steken we nog een bergmassief over voordat we bij Nghia Lo aankomen.

Dag 5: Nghia Lo – Than Uyen     140 km
Over de hoofdweg is het slechts 140km van Nghia Lo naar Than Uyen, maar we zullen waarschijnlijk verschillende verharde en onverharde D-tours pakken. Vandaag zal het ook duidelijk worden dat Vietnam de grootste rijstexporteur ter wereld is. In een spectaculaire en fotogeniek landschap zien we duizenden rijstterrassen die sierlijk de kronkelige lijnen van de heuvels volgen met in de diepte een rivier die alles van water voorziet. Tussen de akkertjes staan bamboe hutjes op palen waar de geoogste rijst wordt bewaard. Dromerig kijkende waterbuffels worden gebruikt om de akkertjes om te ploegen. De Vietnamezen die op het land werken dragen de kenmerkende puntige rieten hoofddeksels. Het zijn een soort mini paraplu’s want tijdens regen houden ze het hoofd droog en tijdens zonneschijn geven ze schaduw en dankzij ventilatie koelen ze het hoofd af.

Dag 6: Than Uyen – Sapa           130 km
Terwijl de zon de nevel in de valleien oplost rijden wij via de hoogste pas van Vietnam de hooglanden van de provincie Lao Cai op. Het tegen een steile rotswand gebouwde dorpje Sapa bevind zich op 1650 meter hoogte waar het koeler is dan in de rest van het land. Mede daarom is het een geliefd oord voor o.a. de Vietnamezen om de hitte te ontvluchten. Het is bijzonder, maar het kan er zelfs sneeuwen. Wij zullen er vroeg in de middag aankomen zodat er tijd is om het dorpje te bekijken.
Een attractie is de kabelbaan die Sapa verbind met de top van de Fansipan, met 3140 meter de hoogste berg van Vietnam. Een adembenemend 20 minuten durend ritje van 6 km en 1400 meter hoogte verschil.

Dag 7: Sapa – Ha Giang              240 km
Via de andere kant van de berg dalen we af naar het stadje Lao Cai, de hoofdstad van de provincie en een grensovergang met China wat aan de overkant van de rivier ligt.
Ook vandaag komen we , zoals tijdens deze gehele reis, door dorpjes van verschillende bergvolkeren. Deze etnische groepen hebben zich meer dan duizenden jaren geleden vanuit Zuid China over de bergen van zuid-oost Azië verspreid. Er zijn er tientallen, de bekendste zijn Tay, Thai, Dao (jungle mensen) en Hmong. Iedere groep heeft subgroepen die vaak aangeduid worden met een kleur die verwijst naar de kleur van hun kleding. Alle stammen leven volgens hun eigen cultuur zoals o.a. de manier van huizen bouwen, taal en religieuze tradities. Ook hebben zij hun eigen karakteristieke, vaak kleurrijke, kleding, haardracht, sieraden en lichaamsversieringen. 

Dag 8: Ha Giang – Meo Vac        170 km
Vandaag rijden we het hoge karstgebergte in. Het wordt een fantastische rit met wisselende landschappen. Vanaf Ha Giang volgt de weg de rivier en al snel slingert de smalle weg met een aantal haarspeldbochten de berg Cong Troi (de hemelpoort) op. Aan de zuidkant de groene glooiende heuvels en aan de noordkant doemen de karakteristieke steile, bijna loodrechte rotswanden van het karstgebergte op. Na de afdaling steken we de rivier over en volgen de kloof met boerendorpen waar Flower Hmong in hun zwarte kleding met fluoriserende versierselen aan het dorsen zijn.
Dan slingert de weg zich tussen spitse bergtoppen opnieuw naar boven waar de White Hmong in hun felgekleurde kleding op de rijstvelden aan het werk zijn. Tijdens de volgende klim verandert het landschap wederom dramatisch. De weg kronkelt langs zwarte messcherpe rotsen naar boven en kijk je honderden meters recht naar beneden op een mozaïek van rijstterrassen. Dit is het meest indrukwekkende deel van het karstgebergte. Een monumentaal landschap met gapende kloven en honderden steile kale bergen. Sommige zijn in nevelen gehuld wat zorgt voor een mystieke sfeer. Ook in dit gebergte zie je, voor ons idee, op de meest onmogelijke plekken huisjes en akkers. Er is een uitkijkpunt met zicht over het honderden meters lager gelegen dal dat begrensd wordt door een duizelingwekkende hoge steile wand. De weg - toepassenlijk Happiness Road genaamd - waarover wij afdalen lijkt tegen deze wand aangeplakt.
In Meo Vac overnachten we in een gerenoveerde meer dan honderd jaar oude herberg. 

Dag 9: Meo Vac – Cao Bang        180 km
We dalen af naar lagere oorden. De vegetatie veranderd en het wordt groener en warmer. De weg is een aaneenschakeling van bochten en voert langs rijstterrassen, bananenplantages en Black Hmong dorpjes. Wij vervolgen onze route over bredere wegen dan die we afgelopen dagen hebben bereden met strak asfalt. Het is één van de aanvoerroutes van en naar China en wordt gebruikt door grote vrachtwagens (Amerikaans model) die door hun lengte moeite hebben  de bochten te volgen. Voor motorrijders is dit juist een fijne weg met veel swingende bochten.

Dag 10: rondrit Cao Bang           180 km
We duiken opnieuw het karstgebergte in. We maken een rondje door het uiterste noordoosten van Vietnam door de provincie Cao Bang. Het stoffige weggetje gaat heuvel op, heuvel af en slingert zich tussen de rotspilaren door. Net zoals de afgelopen dagen blijft het sturen want wij komen geen rechte kilometer tegen. We volgen de grensrivier met China tot aan de indrukwekkende watervallen van Ban Gioc, het zijn de grootste watervallen van Vietnam. Aan de overkant ligt China en Chinese toeristen varen met bamboevlotten tot vijf meter van de Vietnamese oever maar mogen geen voet op Vietnamese bodem zetten.

Dag 11: Cao Bang – Ba Be          140 km
Naast zwijntjes, waterbuffels en kippen delen wij de weg met fietsende schoolkinderen die ons vanonder hun parasolletjes lachend toezwaaien. Op sommige stukken is het stoffig doordat er gaten in de weg zitten of het asfalt over gaat in gravel. De lokale bevolking rijdt hier met ossenkarren en met lange bamboestaken beladen brommers behendig om deze hindernissen heen. Dus voor onze off-roadmotoren mag dat ook geen probleem zijn. We komen vroeg aan in het nationale park Ba Be. In het park ligt een meer omgeven door heuvels met ondoordringbaar tropisch regenwoud. We verblijven in een homestay, prachtig gelegen tussen de rijstvelden en aan het meer. Er is tijd om tussen de rijstvelden te wandelen, een grot te bezoeken of een boottrip te maken over het meer maken met een verkoelende duik.

Dag 12: Ba Be – Hanoi                210 km
Het landschap wordt weidser maar het blijft glooiend. Tussen de rijstvelden staan bontgeschilderde huizen met veranda’s , balkons, pilaren en veel andere versiersels. Een soort mini paleisjes. We komen in de buurt van Hanoi en de weg verandert. Vanaf het begin van onze reis volgde de ene bocht de andere op, maar nu rijden we over rechte wegen. Ook is het even wennen aan de drukte van het verkeer dat almaar toeneemt met als hoogtepunt de spits van Hanoi. Slalommend tussen tienduizenden brommertjes banen we ons een weg naar een verfrissend drankje.

Dag 13: verblijf Hanoi
Omdat de meeste vluchten vanuit Hanoi naar Europa ’s avonds vertrekken is er nog tijd voor een dagje in Hanoi. Opvallend is het grote aantal smalle gebouwen. De breedte van een gebouw bepaalt voor een groot deel de prijs. Er zijn bijvoorbeeld hotels van slecht enkele meters breed maar wel 60 meter diep.
Naast het museum en mausoleum van Ho Chi Min zijn er veel musea, pagodes en tempels te bezoeken. Je kan uren door deze gezellige stad dwalen zonder je een minuut te vervelen. Er zijn souvenirwinkeltjes met artikelen uit heel zuidoost Azie. Vanaf een terrasje blijf je je verbazen over de hoog en breed opgeladen brommers. Vier mensen op 1 brommertje is geen uitzondering. Beladen met duizenden eieren, volwassen varkens of met meer dan 20 (volle!) kratten bier krioelen ze door het hectische verkeer terwijl hun berijders nonchalant met hun mobieltjes in de weer zijn. ’s Avonds verlaten wij deze bruisende stad om naar het vliegveld te gaan

Dag 14: aankomst Amsterdam

Tip
Indien je meer dan twee weken tijd hebt kan je overwegen  een latere terugvlucht te nemen en langer in Vietnam te blijven.
Vanuit Hanoi kan je dan bijvoorbeeld een boottocht over Ha Long Bay (1 van de 7 natuur wereldwonderen) maken of het prachtige dorpje Hoi An bezoeken.

 

Bijzonderheden Vietnam motorreizen

Motoren
Voor deze reis gebruiken we Honda 250cc off-roadmotoren. Het zijn ééncilinder viertaktmotoren met een elektrische starter en schijfremmen. Voor mensen die wat kleiner zijn hebben wij sets om de motoren te verlagen. Wij huren deze motoren omdat het, naast de lichtere 125cc scooters en (vaak) onbetrouwbare Minsk motoren, de enige 'zwaardere' motoren zijn die in Vietnam te huur zijn. Het zijn makkelijk hanteerbare motoren die goed geschikt zijn voor de kleine en smalle wegen die we op onze route tegenkomen. Als de weg slechter wordt komen de off-roadeigenschappen goed van pas.

Off road
Alle plaatsen die we bezoeken zijn te bereiken over asfaltwegen, al komt het op sommige trajecten voor dat er gaten, kuilen, hobbels of sporen in de weg zitten of dat het asfalt over enkele tientallen meters verdwenen is. Maar als je op die stukken rustig rijdt is onze route, ook zonder off-roadervaring, prima te doen.
Wel zijn er een paar routes waar we de mogelijkheid hebben om het asfalt te verlaten en over off road paden te rijden. In overleg met de groep zal besloten dit wel of niet te doen. Eventueel kunnen we de groep splitsen en kan een deel off road rijden en de anderen de route van de volgauto volgen.

Volgauto en bagage
Achter de groep rijdt een volgauto (klein vrachtautootje) met reserveonderdelen en gereedschap. Ook de bagage wordt vervoerd door de volgauto. Tijdens de ritten kan je eventueel een kleine rugzak meenemen voor de spullen die je tijdens de rit nodig hebt (bijvoorbeeld camera en water).

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Bij ongevallen zal deze de je medische kosten dekken en de eventuele repatriëring verzorgen.
Jij bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de schades aan de motor(en) die je tijdens de reis gebruikt.
Dus bij ongevallen is de schade aan de motor voor rekening van de berijder, tenzij een derde deze schade veroorzaakt heeft en betaald (of de verzekering van de derde).
De motoren zijn verzekerd tegen de kosten van schade die je aan derden toebrengt. Een soort WA verzekering dus.

MAAR ….
Verzekeren is een relatief begrip in Afrika en Azië. Het is in deze landen niet vanzelfsprekend dat een verzekering de schade die men aan een derde toebrengt ook vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren (met of zonder procederen) overheen en bestaat de kans dat men slechts een deel van de werkelijk geleden schade uitkeert.
Dit betekent in de praktijk dat bij ongevallen de betrokken partijen zelf vaak ter plaatste een oplossing moeten zoeken wat betreft de vraag: wie wat betaald. In principe is de regel in het land dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor schade aan beide partijen. Klinkt aardig, maar het komt in deze landen regelmatig voor dat men geen verzekering en/of geld heeft om de schade te vergoeden. In geval de betrokken partijen er niet uitkomen gaat men naar de politie die dan bepaald wie de schuldige is en wie er moet betalen. Overigens zal de politie, wetende dat de lokale bevolking geen/weinig geld bezit, de buitenlander eerder als schuldige aanwijzen dan wanneer het een lokaal iemand betreft.

DUS….
Het mag raar klinken voor mensen uit westerse landen maar het kan dus gebeuren dat als je bij een ongeval betrokken bent je voor een deel van de schade moet opdraaien ondanks dat je niet de veroorzaker bent. Wellicht onrechtvaardig maar dit is de realiteit in grote delen van de wereld waar men geen verzorgingsmaatschappij kent en risico’s bij het leven horen. Bedenk voor inschrijving van de reis of je dit risico wil accepteren. Zo niet, boek deze reis dan niet.
Wij hebben onze uiterste best gedaan om een betere verzekering te krijgen maar hebben deze niet kunnen vinden. Te meer een reden om voorzichtig en defensief te rijden.
Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van Touratrek.
De maximale schade aan de huurmotor is gelijk aan de waarde die de motor in Vietnam heeft en is ongeveer 4000 US dollar.

Accommodatie
In de regel boekt Touratrek de hotels zoveel mogelijk van tevoren via onze lokale agent. Tijdens deze reis overnachten we in hotels en guesthouses en een soort homestays.

Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden na thuiskomst geldig is. Verder dien je een Vietnamees visum te hebben. Je kan dit visum op 2 manieren verkrijgen.
A- Je kan het visum via de Vietnamese ambassade in Nederland aanvragen.
B- Je kan online een uitnodigingsbrief aanvragen. Deze brief krijg je vervolgens na 3 werkdagen per mail toegezonden. De kosten zijn $ 21,-. Je print hem uit en neemt hem samen met 2 pasfoto’s mee op reis. Bij aankomst op het vliegveld in Vietnam krijg je tegen inlevering van de brief, de pasfoto’s en een ingevuld aanvraagformulier voor 25 US dollar een visum (single entry) in je paspoort gestempeld.

(Duo)passagier
Eventueel is het mogelijk om deze reis als rijder en duo passagier te boeken. Houd er echter wel rekening mee dat wij geen gebruik maken van grote zware motoren dus de zit en beenruimte is beperkt. We raden dan ook alleen aan om met z’n tweeën op 1 motor te rijden in geval je beiden niet te groot van stuk bent en als je hier beiden ervaring mee hebt.
In de volgauto is een plaats beschikbaar voor een meerijzende passagier.

Zwaarte
Er is 1 dag waarbij we een afstand van 240 km afleggen. De andere dagen zijn aanzienlijk korter. Je zit dus niet van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat op de motor. En bovendien stoppen we regelmatig om wat te drinken of te eten.
Over het algemeen is er weinig verkeer op de weg. De wegen kunnen op sommige plekken wel slecht zijn maar zijn met onze off-roadmotoren prima te doen. Het kan warm zijn en in de bergen fris maar extreme temperaturen zullen we, normaal gesproken, niet tegen komen. Sommige deelnemers zullen wellicht moeten wennen aan het grote aantal bochten op onze route. De ene bocht volgt de andere op en er zijn dagen bij dat wij geen rechte kilometer tegenkomen.
Al met al een prachtige afwisellende reis die de gemiddelde Nederlandse motorrijder niet als zwaar zal ervaren maar die zeker een lach op je gezicht tovert.

Klik hier voor andere Touratrek motorreizen.

 
 naar boven